Ugrás a tartalomra
2018. szeptember 21.

A helyes étkezés rögzített fogszabályzó mellett

étkezés fogszabályzóval

Talán elsőre nem is gondolnánk, de a rögzített fogszabályzó, illetve a fogak mozgatása is hatással lesz az étkezésünkre. Ez a változás egyfelől pozitív, hiszen egy harapási eltérés korrigálásával az étel leharapása, megrágása könnyebbé, alaposabbá válik, másrészről viszont a kezelés alatt a fogszabályzó tappancsai könnyen áldozatául eshetnek egy-egy keményebb vagy ragadósabb falatnak. Éppen ezért rögzített fogszabályzó viselése esetén célszerű betartani az alábbi tanácsokat.

A fogszabályzó ragasztása után

Az esetek döntő többségében a rögzített fogszabályzó felragasztását követő 4-5 napban ráharapási fájdalommal kell számolni. Ez nem azt jelenti, hogy az összes fog állandó jelleggel fáj, sokkal inkább 1-1 fogra lokalizálódik és megterhelés hatására jelentkezik. Ennek megfelelően, hogy minimalizáljuk ezt a fajta a kellemetlenséget, célszerű ebben az időszakban puha és kevéssé rágós ételeket fogyasztani. Természetesen ha nem jelentkezik fájdalom vagy nem jelentős, akkor az általános étkezési megkötéseket szem előtt tartva bármi ehető.

Javasolt ételek az első héten: leves, főzelék, shake, püré, fasírt, tészta, fagylalt, párolt zöldség, héj nélküli kenyér, tojás, gépsonka, stb

Élet a felső fogszabályozóval

A rögzített fogszabályozóval végzett kezelések a legtöbb esetben a felső fogszabályzó felragasztásával kezdődnek. Ennek ritkán van szakmai oka, sokkal inkább a készülék megszokását segíti elő, ha nem egyszerre ragasztjuk fel mindkét fogívet, illetve az étkezés kapcsán is kevesebb kompromisszumot kell kötni csak felső fogszabályzó esetén. Ezek a megkötések főként a kemény húsú gyümölcsök, mint például alma, vilmoskörte leharapására és a nagyon ragadós ételek, mint a rágógumi, gumicukor és a tejkaramella fogyasztására vonatkoznak. Természetesen nem kell lemondanunk ezekről a gyümölcsökről sem, csupán kockára kell vágnunk őket fogyasztás előtt. Ellenben a tejkaramella, a gumicukor és a cukrot tartalmazó rágógumi fogyasztása tilos. A rágógumik cukormentes változatairól megoszlanak a vélemények, az eddigi tapasztalatok alapján nem tesz kárt a felső fogszabályzóban, ellenben erősen beleragadhatnak. Ez önmagában persze fogszuvasodást nem okoz, hiszen nem tartalmaznak cukrot, sőt étkezés után segítik a szájüreg normál pH-jának a gyors helyreállítását.

A tiltott ételek tehát: tejkaramella, gumicukor, cukros rágógumi, kemény ételek leharapása (alma, körte, ciabatta), jégkocka, ceruzarágás.

Az alsó fogszabályozó ragasztását követően

Az igazi megkötések és ebből fakadóan a nehezebb időszak is az alsó fogszabályzó ragasztását követően érkezik el. Ennek oka, hogy csukott állapotban a felső fogazat sokszor csak tizedmilliméterkre áll meg az alsó fogakra felragasztott fogszabályzó készüléktől. lgy nem nehéz elképzelni, hogy ha valami keményebb étel kerül az alsó fogszabályozó és a felső fogazat közé, az összeharapáskor könnyen letörheti azt. Ennek megfelelően tiltólistára kerül minden olyan étel, ami apró magvakat tartalmaz vagy rágáskor recseg-ropog, esetleg váratlanul keményebb darabjaira bukkanhatunk.

Tiltott ételek: minden ami a felső fogszabályzó esetén tiltott volt, illetve a popcorn, chips, olajos magvak, pirítós, meggyes és diós sütemények, gránátalma, müzli, a rágógumik összes változata (a cukormentes is, mert letörheti az alsó fogszabályozót)

Óvatosan, körültekintéssel fogyasztható ételek: málna, kiwi, marcuja, gabonapehely

Az étkezésről általánosságban

Mindannyian tudjuk, hogy a fogszabályozó nem könnyíti meg a fogak tisztántartását, sőt aki rögzített fogszabályzót visel, annak a helyes szájhigiénia elsajátítása kiemelt fontosságú. Emellett viszont ki kell hangsúlyozni, hogy akár az étkezési szokásaink megváltoztatásával is sokat tehetünk fogaink épségéért. Alapvetően két ponton kell odafigyelnünk annak érdekében, hogy minél kevesebb lepedék alakulhasson ki, ezek pedig a rendszeresség és a cukortartalom.

Rendszeresség alatt a napközbeni nassolás minimálisra csökkentését értjük. Minél többször étkezünk egy nap, annál többször esik le a szájüreg pH tartománya a savas zónába, ami elősegíti a szuvasodás kialakulását. Ennek megfelelően a napi háromszori bőséges étkezés az ideális választás fogszabályozó készülék viselése esetén. A finomított szénhidrát tartalom tekintetében egyértelmű, hogy amennyire lehet, kerülnünk kell azt, nem csak a fogszuvasodás, de az elhízás és az ebből fakadó következményes betegségek miatt is. Míg bizonyos ételekben egyértelmű, hogy sok cukrot találunk (például sütemények, cukorkák, egyéb édességek), addig figyelnünk kell az olyan ételekre, italokra is melyek rejtett cukrot tartalmaznak. Ilyenek például a gyümölcslevek (1 literben akár 120 gramm cukor is lehet), kólák, müzli és müzliszeletek, méz, gyümölcsjoghurt, aszalt gyümölcsök, coleslaw saláta, ketchup és egyéb paradicsom sűrítmények és még oly sok más étel-ital.

Minél jobban le tudjuk csökkenteni a napi bevitt cukor mennyiséget, illetve minél alaposabban odafigyelünk arra, hogy tudatosan helyettesítsük a cukrot egyéb édesítőkkel, mint a stevia, xilit vagy eritritol annál kevesebb lepedék és következményes fogszuvasodás vagy fehér folt alakul ki a fogzománcon a fogszabályzó kezelés alatt.

Share icon

Dr. Képes Dániel

Fogszabályozó klinikai szakorvos, egyetemi oktató

Várlak az első fogszabályozási konzultációdra!
Tegyünk együtt az új mosolyodért.

  1. Rendelések
  2. Szerda: 14:30-20:00
    1024 Budapest, Margit krt 5/A 4.emelet 2/A
  3. Csütörtök: 14:00-20:00
    1114 Budapest, Fadrusz u. 2. fsz. 3/B
  4. Térkép